REZUMAT
Muzica electronică a străbătut secolul XX în diverse forme de manifestare ale artei sonore, condiţionată în mod direct de dezvoltarea tehnologiei, aceasta din urmă permiţând compozitorilor şi publicului să lărgească posibilităţile de expansiune a reprezentărilor artei muzicale. Experimentul şi avangarda au însemnat o cheie către progres, implicând tehnologia şi o nouă dimensiune de receptare a artei muzicale ce s-a conformat spiritului timpului. Muzica electronică a fost şi rămâne ultima frontieră a exprimării spiritului muzicii contemporane, sondând teritorii noi ale expresivităţii şi implicit ale receptării de către public. Lucrarea noastră porneşte de la premisa că tehnologia, indiferent de gradul de sofisticare al aparaturii ce generează sonorităţi, este doar un mijloc de valorizare a ceea ce se află în centrul universului de reprezentare a lucrării de artă muzicală: mesajul ei şi forma de adecvare a expresivităţii acestui mesaj. Câteva dintre lucrările compozitorului Adrian Borza vor fi analizate din perspectiva unei receptări personale, subiective, ca variantă a mulţimii posibilităţilor de interpretare raportate la un număr oarecare de personalităţi ce pot forma un public oarecare.
Cuvinte cheie
muzică electronică, tehnologie, receptare, abstractizare, spaţializare.
|
...
|
ABSTRACT
Electronic music spanned the 20th century under diverse forms of expression of the art of sound, being directly conditioned by the development of technology, which enabled composers and the public to increase the expansion potential of music art representations. Experimenting and the avantgarde offered a key towards progress, involving technology and a new dimension for the reception of the art of music which conformed to the spirit of the time. Electronic music was and is the final frontier for the expression of the contemporary music spirit, venturing into new realms of expressivity and implicitly of reception by the public. Our research starts from the premise that technology, regardless of the sophistication degree of the sound-generating devices, is just a means of highlighting that which lies at the heart of the representation universe of the musical work of art: its message and the adequacy of this message’s expressiveness. Some works by composer Adrian Borza shall be analyzed from a personal, subjective perspective, as variant of the multitude of performance modes related to a certain number of human types that can make up a certain kind of public.
Key words
electronic music, technology, reception, abstraction, spatialization
|